Logo Kattenbelletjes
Food & Lifestyle Blogger

Food & Mindset programma update week 1 + lunchinspiratie

Volkoren toast met gebakken champignons, kerstomaatjes, veldsla en geitenkaas.

In een vorige blogpost gaf ik al aan dat ik gestart ben met een coaching van 10 weken rond Food & Mindset. Het doel is om gebalanceerder te gaan eten en dus een gezonder eetpatroon te ontwikkelen. Hierbij wat kilo's verliezen is uiteraard mooi meegenomen. 

virtueel eetdagboek

Ik ging de eerste week aan de slag met een virtueel eetdagboekje zoals bijvoorbeeld MyFitnessPal. Op die manier krijg je een heel mooi overzicht van wat je dagelijks naar binnen gaat werken en hoeveel kcal hier bijhoren.  Gemiddeld diende ik rekening te houden met 1400 kcal. Let op dit is afhankelijk van persoon tot persoon uiteraard. 

Het was voor mij toch een behoorlijke ommezwaai. Gemakshalve eet ik het liefst 's morgens een kommetje cornflakes genre Chocopops en dan 's middags een boterhammetje met krabsla of tonijnsla en 's avonds dan een warme maaltijd waarbij ik bij vb. spaghetti nogal graag eens extra opschep. Voor de televisie dan nog iets om te knabbelen en je zit algauw mijlenver boven het aantal kcal wat je lichaam nodig heeft. 

Chocolade

Heb ik de ganse week op een bordje sla geleefd? Bijlange niet want dat zou ik nog geen twee dagen volhouden! Wel heb ik een aantal zaken vervangen zoals de Chocopops helaas 🤣. Chocolade mag gelukkig nog steeds deel uitmaken van mijn eetpatroon maar met mate dus niet en Chocopops en een Côte d'Or reep en een Magnum ijsje.

Gebakken chocoladekoekjes met een kern van smeuïge chocolade.

Als foodblogger was het wel even afzien. Al die heerlijke ovenschotels en pastagerechten even aan de kant schuiven en op zoek naar gezonde inspiratie. Hieronder deel ik alvast een heel simpel maar lekker lunchideetje. 

Gezonde lunchinspiratie

Volkoren toast champignon

Het vormt vaak een uitdaging om voldoende groenten in ons eetpatroon toe te voegen maar met een paar kleine aanpassingen is gezond genieten een koud kunstje.

Volkoren brood geeft meer verzadiging want het bevat heel wat meer vezels dan een gewoon wit brood. Voor dit recept ga ik dus uit van sneetjes volkoren brood. De hoeveelheden kan je naar eigen voorkeur aanpassen. 

  1. Giet een lepel olijfolie in een pan en voeg hierbij een uitgeperst knoflookteentje. 
  2. Voeg nu het gewenst aantal champignons (gesneden in schijfjes of blokjes) toe.
  3. Afkruiden met peper en zout. 
  4. Stop het volkoren brood even in de oven of in een broodrooster en toast ze krokant. 
  5. Schik hierop de gebakken champignons samen met wat versneden kerstomaatjes en veldsla. Je kan hier bijvoorbeeld ook tuinkers gebruiken.
  6. Kruimel wat geitenkaas of ricotta over de toast en smakelijk!
Volkoren toast met gebakken champignons, veldsla, kerstomaatjes en geitenkaas.

Naar overzicht blog

Plaats een reactie